Les Borges rep 117 propostes en els seus primers pressupostos participatius

L’Ajuntament de les Borges Blanques ha recollit un total de 117 propostes en els primers pressupostos participatius. D’aquesta manera, es completa la primera fase del procediment que té com a objectiu decidir de manera democràtica entre els borgencs i les borgenques en quines actuacions invertir 50.000 euros del total dels pressupostos del 2019. El procés continua amb la selecció, a partir de l’aplicació de diversos criteris d’elegibilitat, de les 15 millors propostes.

En concret, s’han recollit 70 propostes en paper i 47 a través dels formularis disponibles a l’Ajuntament, la Biblioteca i la web del consistori. Hi han participat homes i dones, majors de 16 anys, i empadronats a les Borges Blanques, almenys des de fa més de 2 mesos.

Amb aquests resultats, l’alcalde de les Borges Blanques, Enric Mir, s’ha mostrat molt satisfet: “malgrat ser la primera vegada que organitzem un procés participatiu d’aquest tipus, les 117 propostes presentades ens animen a continuar implementant encara més la col·laboració ciutadana en la gestió directa dels afers públics del municipi”.

D’aquesta manera, l’equip de govern dona per acabada la primera de les 5 fases del procés participatiu, que va finalitzar aquest divendres, 27 de juliol. Ara, durant la segona fase, la Comissió de Coordinació, formada per l’alcalde, i diversos regidors i tècnics de l’Ajuntament, procedirà a aplicar els criteris d’elegibilitat que serviran per a fer una preselecció de les propostes presentades.

Criteris d’elegibilitat de les propostes

Cal recordar que per tal que les propostes passin la selecció, no poden superar la quantitat global destinada a la partida de pressupost participatiu corresponent a l’any 2019 de 50.000 euros. A més a més, han de ser competència municipal i no poden dependre de finançament exterior; també han de ser d’interès general per a la ciutat.

Així mateix, no han d’afectar el pressupost de més d’un any, i han de ser actuacions amb principi i final. Han de tenir un cost de manteniment sostenible, i no han de suposar la contractació de nou personal. No han d’estar incloses en altres actuacions vinculades a la recepció de possibles subvencions externes. Han de ser sostenibles financerament segons la normativa vigent, han de ser legals i no han de comprometre pressupostos futurs.

Votació de les 15 propostes finalistes

Una vegada s’hagin realitzat aquests filtres, la Comissió de Coordinació presentarà les 15 propostes finalistes que passaran a mans dels serveis tècnics de l’Ajuntament per a que n’avaluïn el seu cost i viabilitat. La fase de votació de les 15 opcions resultants començarà a partir del 30 d’agost i finalitzarà el 20 de setembre. 

A partir del 20 de setembre, el consistori presentarà a tota la ciutadania les opcions finalistes, i el dia 24 de setembre s’obrirà el termini per participar en la selecció i votar un màxim de 3 opcions preferides per persona, fins el dia 14 d’octubre. A partir de l’endemà, i fins el dia 4 de novembre, es duran a terme les valoracions dels resultats.

Difusió dels resultats del procés participatiu

Finalment, a partir del dia 5 de novembre i fins el 7 de desembre, l’Ajuntament durà a terme la presentació i difusió pública de la proposta o les propostes resultants, escollides democràticament per la majoria de borgencs i borgenques.

Aquest procés participatiu és el primer cop que s’organitza a la població i s’entén com una experiència pilot específica per al pressupost de 2019, amb una clara voluntat de continuïtat.

   

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>