Els pilots lleidatans Isidre Esteve, Jaume Betriu i Eduard Pons han participat, aquest divendres, 22 de març, en una conferència al Sindicat de Tarrés en la que han parlat de la seva experiència al Dakar i dels respectius projectes en els quals estan treballant.
Els tres pilots han coincidit en el gran repte que suposa el Dakar a tots nivells, esportiu, personal i d’aventura, “una de les millors experiències que hem viscut”, han comentat. Han explicat les experiències que han passat als diferents països on s’ha desenvolupat i asseguren que Sudamèrica és el país on més caliu han trobat, “on el públic gairebé ens idolatra, als participants del Dakar”, ha dit Esteve, una situació totalment diferent a l’Aràbia Saudita on feien milers de quilòmetres sense veure ningú.
Com a projectes de futur Eduard Pons i Jaume Betriu comenten que aquest ha estat el seu primer Dakar junts, però que no serà l’últim. “Pujar de categoria seria el nostre objec;u. Provarem un parell de cotxes a Portugal i al Marroc i intentarem córrer el pròxim Dakar en la categoria T3”, ha explicat Eduard Pons.
Isidre Esteve comenta que des de fa 7 anys el seu equip té un projecte molt sòlid dins del Dakar i que les pretensions són senzilles: entrar dins del Top 20 amb l’equip Repsol Toyota. El pilot d’Oliana ara anirà als rallys de Portugal i del Marroc on estrenaran un cotxe Toyota Hilux per després portar-lo al Dakar, ja experimentats.
Tant l’alcalde de Tarrés, Carles Móra, com el gestor del Sindicat, Òscar Balsells, han agraït als pilots la seva disponibilitat per venir al Sindicat a explicar les seves experiències al Dakar, i especialment els han donat les gràcies per “poder reunir tres figures del món del motor en una xerrada en un poblet tant petit, on costa molt que ningú ens faci cas i on lluitem pel despoblament”, ha explicat Balsells, qui ha assegurat que “gestos com els que avui han tingut amb Tarrés l’Isidre, l’Eduard i el Jaume no sempre els té tothom i cal posar-ho en valor. Poden ser bons a sobre de les motos o dels cotxes, però també ho són a nivell humà, com avui ha quedat palès al dedicar-nos el seu temps i companyia”.
Isidre Esteve ha disputat 19 edicions del Dakar, 10 amb moto i, a partir de la lesió medul·lar que va patir el 2007, 9 més en cotxe. Sobre dues rodes, el d’Oliana ha assolit dues quartes posicions (2001 i 2005). Amb cotxe, va acabar 21è el 2018 i el 2019, ben a prop del Top 20 pel qual està decidit a tornar a lluitar en la pròxima edició. A banda de la seva trajectòria en el ral·li més famós del món, ha estat cinc cops campió d’Espanya de Ral·lis T.T. i subcampió del Món i subcampió d’Europa el 1993 i campió d’Espanya el 1992 i el 1999 en enduro.
Després de trenta anys de carrera com a pilot de ral·lis, proves de muntanya i de resistència, amb més de 500 curses a les seves espatlles, Eduard Pons va poder fer realitat el seu somni de córrer el Dakar aquest 2024. Amb el motard Jaume Betriu com a copilot, ho va fer en la categoria SSV i va aconseguir acabar en setzè lloc després de moltes dificultats. L’any vinent espera tornar-hi amb un vehicle challenger o ultimate (la categoria reina). Anteriorment, el lleidatà havia estat dos cops campió d’Espanya sènior de ral·lis de terra, quatre cops absolut de Catalunya i un més del campionat d’Aragó.
Jaume Betriu ha debutat enguany com a copilot d’Eduard Pons al Dakar en la categoria SSV, però aquesta no era la seva primera participació en la prova més dura del planeta. El de la Seu d’Urgell ja l’havia corregut dos cops com a motard, el 2020 (quan va acabar 14è i fou nomenat ‘debutant de l’any’) i el 2021 (12è). Tres anys més tard, ha tornat a Aràbia canviant la moto pel cotxe després d’una exitosa trajectòria durant la qual ha guanyat onze títols estatals en la categoria enduro, un de cross-country i dos subcampionats del món d’enduro GP E3, entre molts altres trofeus.
La xerrada s’emmarca dins de les activitats “Tarrés Cultural”, que programa l’Ajuntament de la població, l’Escola “A Cau de Bosc” i el Sindicat.