Els dies 28 i 29 de juny se celebrarà la vuitena edició del curs d’estiu de la UdL “L’art i la tècnica de la pedra seca: teoria i pràctica”, una proposta formativa que tindrà lloc entre el Centre de la Cultura de l’Oli de Catalunya, a la Granadella, i el Centre d’Interpretació de la Pedra Seca, a Torrebesses.

El curs ha estat presentat aquest dimecres, 18 de juny, a la Diputació de Lleida, per la vicepresidenta de la Diputació de Lleida, Sandra Castro; l’alcaldessa de la Granadella, Elena Llauradó; l’alcalde de Torrebesses, Mario Urrea, i el doctor i professor de la Universitat de Lleida Cristian Solé, del Departament d’Enginyeria Industrial i de l’Edificació.

Amb més d’una vintena d’inscripcions confirmades, l’objectiu principal del curs és oferir una aproximació teòrica i pràctica al món de la pedra seca, una tècnica ancestral de construcció que forma part del patrimoni arquitectònic i paisatgístic del territori. A través de rutes guiades, tallers pràctics i sessions teòriques, els participants aprendran a identificar els diferents elements del paisatge, els tipus de pedra i els sistemes constructius tradicionals, així com a entendre el paper d’aquestes estructures en la gestió sostenible del medi.

Durant l’acte de presentació, Sandra Castro ha subratllat el valor cultural i ecològic d’aquesta tècnica: “La pedra seca és molt més que arquitectura; és l’expressió de la saviesa popular, del respecte per la terra i d’una visió de sostenibilitat que ja era present molt abans que aquest concepte fos habitual”.

Cristian Solé ha destacat que un dels objectius a llarg termini és homologar aquesta formació per tal que, com ja passa a França, pugui esdevenir reglada. També ha remarcat que la iniciativa busca fomentar el turisme rural sostenible, la restauració de marges i la transmissió de coneixements entre generacions. Actualment, tot i que existeix una Associació de Margers, encara no hi ha cap titulació oficial en aquest àmbit.

Per la seva banda, l’alcaldessa Elena Llauradó ha posat en valor el paper històric dels margers, que construïen aquestes estructures per retenir l’aigua i garantir les collites abans de la implantació del regadiu. En la mateixa línia, Mario Urrea ha recordat que aquestes construccions contribueixen a la conservació de la biodiversitat i que cal reconèixer l’esforç dels nostres avantpassats.

El programa del curs inclou ponències com:

  • Introducció a la tècnica de la pedra seca, a càrrec de Carlos Fernández (Universitat Politècnica de Madrid).
  • Sessions pràctiques de reconstrucció d’un marge, amb Josep Maria Navàs.
  • Història de la pedra seca, amb Cèlia Mallafré (Universitat Rovira i Virgili).
  • Presentació del projecte PETRA, a càrrec de Cristian Solé i Lídia Rincón (UdL).
  • Visita al Molí del Bep de Canut i a la pedrera local, amb explicació del procés d’extracció a càrrec de Mario Urrea.

La cloenda del curs anirà a càrrec d’Elena Llauradó i d’Andreu Vàzquez, director de l’Institut d’Estudis Ilerdencs.