Aquest divendres, el Convent de Sant Francesc de Montblanc ha acollit una jornada organitzada per l’associació País Rural, amb el suport d’una àmplia coalició d’entitats del món rural, forestal i ambiental de Catalunya. Sota el lema “Volem un Parc Natural, però així no”, l’acte va defensar un model que protegeixi la natura sense hipotecar les activitats tradicionals que han mantingut viu el territori.

La trobada ha volgut donar veu a una part important del món rural que discrepa del projecte actual de Parc Natural proposat per la Generalitat, que preveu protegir 43.700 hectàrees de les Muntanyes de Prades, Poblet i la Serra de la Llena, afectant 24 municipis del Baix Camp, Alt Camp, Conca de Barberà, Priorat i les Garrigues.

Durant la jornada, l’ambientalista Joan Pallisé va exposar les mancances de la proposta, i va reclamar un canvi d’enfocament i de governança, més adaptat a la realitat local. En un vídeo, el científic Martí Boada va defensar que els Parcs Naturals han de comptar amb les persones que viuen i treballen al territori.

A la taula rodona, amb participants com l’alcaldessa de Cornudella de Montsant, el president d’ELFOCAT i representants forestals, es va insistir en la necessitat d’un parc que protegeixi el medi sense imposar restriccions excessives al món rural. El president de País Rural, Àlex Serrahima, va concloure dient que comparteixen la necessitat de conservar el territori, però no amb un model imposat i obsolet, i que aquest hauria de ser un moment històric per fer-ho bé.

Una veu diferent respecte la trobada de fa uns dies

Aquesta jornada arriba pocs dies després d’una altra trobada celebrada a l’ermita de Sant Miquel de la Tosca, entre el Vilosell i la Pobla de Cérvoles, organitzada per la Plataforma Cívica pel Parc Natural. En aquella ocasió, més d’un centenar de persones, entitats i càrrecs electes van mostrar el seu suport a la proposta actual de Parc Natural, defensant que la figura del parc pot anar de la mà de l’activitat agrària, el turisme sostenible i el desenvolupament local.

En canvi, des de País Rural es considera que el projecte, tal com està plantejat, parteix d’una llei del 1985 i d’un model allunyat de les necessitats reals del territori, i per això demanen una nova Llei d’Espais Naturals i més temps per fer-hi aportacions.