El subdelegat del Govern a Lleida, José Crespín, ha visitat aquest dijous al matí les obres de rehabilitació que s’estan duen a terme a l’escola pública Mare de Déu de Montserrat de L’Albagés amb un ajut de 451.603 euros concedit l’any 2022 pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), avui Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. Aquest ajut s’inscriu dins la Línia 1 del Programa d’Impuls a la rehabilitació d’edificis públics de titularitat local (Pirep Local) del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) del Govern d’Espanya, finançat amb els fons europeus Next Generation.
Crespín, juntament amb l’alcalde de L’Albagés, Víctor Masip, la regidora Guadalupe Serrano, i la directora de l’escola pública, Yesica Martín, han visitat les instal·lacions de l’escola on, amb l’ajut concedit, s’ha començat a treballar per implementar mesures d’eficiència energètica com ara el canvi de finestres i portes, la incorporació d’un sistema de calefacció amb biomassa, la instal·lació de plaques solars i la renovació de la instal·lació elèctrica.
Aquestes mesures permetran, tal com han explicat el subdelegat i l’alcalde, reduir la despesa energètica de l’ajuntament i millorar les condicions climàtiques de l’escola pública que compta aquest curs 2023-2024 amb un total de 18 alumnes d’Infantil i de Primària. Segons Crespín, “la important reforma que es durà a terme amb l’ajut del Govern d’Espanya permetrà als alumnes i mestres gaudir d’una escola pràcticament nova, energèticament més sostenible i molt més funcional, confortable i pràctica”.
El projecte de L’Albagés va ser un dels 405 projectes aprovats a finals de 2022 pel Ministeri amb un ajut total de 307 milions d’euros. D’aquest total de projectes aprovats,
172 es duran a terme en municipis de menys de 5.000 habitants, és a dir, municipis de repte demogràfic, com és el cas del municipi garriguenc. En aquest sentit, el subdelegat José Crespín ha volgut posar en valor que “ajuts com el concedit a L’Albagés per millorar la seva escola pública són de vital importància perquè parlem de petits municipis, amb uns pressupostos concrets, que d’una altra manera no podrien tirar endavant projectes com aquest que contribueixen a millorar espais públics i poden, a més a més, contribuir a fixar i arrelar població al municipi”.
Les ajudes concedides pel Govern d’Espanya dins el Programa d’Impuls a la rehabilitació d’edificis públics de titularitat local tenen com a objectiu millorar l’eficiència energètica i la sostenibilitat ambiental dels edificis públics i garantir la reducció en més d’un 30% del consum d’energia no renovable, així com la seva accessibilitat, habitabilitat i conservació dels edificis.
Segons dades del Ministeri, el 58% dels edificis públics a rehabilitar inclosos en aquesta convocatòria es destinen a usos educatius, culturals o esportius. Dins del conjunt de projectes seleccionats, el 66,4% del pressupost assignat es destinarà a intervencions en eficiència energètica d’edificis públics i el 33,6% restant a millorar la sostenibilitat ambiental en matèria d’aigua, ús de materials sostenibles, gestió de residus, adaptació al canvi climàtic, així com a reforçar l’accessibilitat, les condicions d’habitabilitat i conservació.