Aquest cap de setmana arrenca el cicle “Passat, Present”, un projecte impulsat pel Departament de Cultura i comissariat per Frederic Montornés, que començarà aquest diumenge, 25 de setembre, amb la performance de l’artista Laia Estruch al conjunt rupestre de la Roca dels Moros del Cogul, a les Garrigues. El seguiran la Dora García a l’octubre al Reial Monestir de Santes Creus (Aiguamúrcia, Alt Camp), la Irene Solà al novembre a la ciutat grecoromana del MAC Empúries (Alt Empordà) i la Mònica Planes al Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya de Terrassa (Vallès Occidental) al desembre.
“Passat, present” es desenvolupa en el marc d’una col·laboració entre dues direccions generals del Departament de Cultura, Patrimoni Cultural i Promoció Cultural, amb la voluntat que aquest cicle sigui el primer de futurs projectes conjunts que agermanin l’art contemporani amb el nostre llegat patrimonial.
En aquest sentit les quatre artistes d’aquest cicle, Laia Estruch, Dora García, Irene Solà i Mònica Planes han estat convidades a l’exercici de fer visible l’invisible en un espai museístic, monacal, arqueològic o rupestre.
L’obra que proposen les quatre autores, parteix de llargs processos de recerca i investigació, i s’adscriu a la recuperació de la memòria que permet un diàleg amb el passat des dels paràmetres del present.
La proposta, comissariada per Montornés, consisteix, per tant, en la revisió dels fons museístics o història del espais patrimonials per estudiar i reinterpretar-los des de perspectives per tant, en la revisió dels fons museístics per estudiar i reinterpretar aquests fons des de perspectives creatives amb la vocació de posar en valor la importància de l’acte d’investigar, ordenar, conservar i comunicar coneixement.
La selecció dels quatre espais triats tracen un arc temporal que va des de l’època prehistòrica a l’era industrial. El programa comença amb quatre propostes a equipaments gestionats per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural amb la voluntat d’anar-ho estenent a d’altres parts del territori.
La proposta de Laia Estruch (Barcelona, 1981) de treballar a partir d’aquest espai, respon a l’interès de l’artista en furgar i investigar els orígens de la nostra civilització -el moment en el qual es gesta i forma la veu, allà on la nostra cultura comença a prendre forma- i, en especial, aquella que fa de la tradició oral la seva pedra fundacional.
Interessada pels cants de la transhumància com a font primigènia de transmissió de coneixement, història i vida, Laia Estruch ha trobat en el paisatge del Cogul la partitura perfecte per extreure la veu de la terra però també la d’aquells que hi deixaren la seva empremta ara fa 5000 anys. Aquesta veu, la seva veu, només s’escoltarà en directe el dia que dugui a terme Hute, l’acció que realitzarà el proper 25 de setembre al jaciment de la Roca dels Moros. Un cop acabada aquesta acció, la seva veu, enregistrada, es podrà escoltar al centre d’interpretació del jaciment, juntament amb una selecció d’imatges fotogràfiques o en vídeo.