La plataforma Rescap-2, que aglutina entitats i partits de les Garrigues i la Conca de Barberà, valora “molt positivament” la fi dels peatges de l’autopista AP-2 que es farà efectiva el pròxim 1 de setembre. Aquest era l’objectiu primordial de la plataforma, que hagués preferit que hagués arribat abans mitjançant el rescat de la concessió, “que fa temps que és econòmicament viable, en lloc d’esperar a la fi del contracte”, segons indiquen. No obstant això, Rescap-2 celebra l’obertura d’una via d’alta capacitat “que fins ara estava infrautilitzada i que, sens dubte, afavorirà el trànsit no només entre les Garrigues i la ciutat de Lleida sinó de tot el corredor entre l’interior de Catalunya i la costa tarragonina, artèria principal de les relacions socio-econòmiques del país”, segons explica la plataforma. És per això, diuen, que “insistim en la necessitat, a partir d’ara, de crear nous accessos a l’AP-2 a Juneda-Castelldans, Artesa de Lleida-Puigverd i l’Espluga de Francolí”.
Rescap-2 es mostra convençuda que part del trànsit actual de la carretera N-240 passarà a utilitzar l’autopista. A més, afegeixen que “és més que probable que la majoria de camions també passin a circular per l’AP-2, tal com sempre ha manifestat l’Associació de Transportistes de Lleida, i, en conseqüència, es redueixin els riscos de l’N-240”. Des de la plataforma asseguren que no entenen la posició de l’equip de govern de les Borges Blanques, que insisteix en la construcció d’una autovia entre Lleida i la capital de les Garrigues “abans de veure amb quina fluïdesa i intensitat de trànsit quedarà l’N-240”. Per Rescap-2, “habilitar dues vies d’alta capacitat en paral·lel no només seria una dilapidació de recursos i un impacte ambiental innecessari sinó que contradiu el mateix manifest fundacional de la plataforma Prou Morts a l’N-240 que va impulsar l’Ajuntament de les Borges i de tots els posicionaments sorgits en els actes unitaris dels últims anys”. Per evitar riscos a causa de les altes velocitats i als encreuaments, la plataforma defensa que la construcció de les rotondes de Juneda promeses per l’Estat i que s’han reclamat històricament des del territori “han de ser una prioritat”.
Des de Rescap-2 consideren que “amb l’AP-2 oberta i en moments d’emergència climàtica com l’actual, el següent pas no pot ser construir una autovia en paral·lel sinó una aposta rotunda pel transport públic, que passa per la posada en marxa immediata de la xarxa Rodalies Lleida i que aquesta inclogui el corredor Lleida-Montblanc, pel qual només es preveu un ridícul augment d’un servei diari”. En aquest sentit, exigeixen a la Generalitat que no esperi al 2024, tal com va anunciar fa uns mesos l’exconseller Damià Calvet, i que també posi en marxa el bus exprés.cat Lleida-Borges, anunciat set anys enrere, i que segons va anunciar el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, en una reunió al Consell Comarcal de les Garrigues el passat maig, es preveu posar en marxa l’1 de setembre.
