Íngrid Simó Cunillera, graduada en Educació Social per la Universitat de Lleida, ha rebut el reconeixement del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) per l’obtenció del millor treball final de grau (TFG) i el millor expedient de la titulació de la UdL el curs passat. L’acte ha tingut lloc aquest dimarts, 28 de setembre, a la seu de la delegació del CEESC a Lleida, coincidint amb els 30 anys de la creació dels estudis universitaris en Educació Social, dels quals la UdL va ser pionera a implantar.

El TFG amb el qual Íngrid Simó ha obtingut la qualificació de matrícula d’honor es titula ‘Guia de bones pràctiques. El desenvolupament positiu dels/les adolescents en Centres Residencials d’Acció Educativa’ i ha estat tutoritzat per M. Àngels Balsells, catedràtica de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL. L’autora busca, en el treball, de fer una aportació pràctica per tal d’estructurar i autoevaluar l’exercici professional amb adolescents en situació de risc social que són part del sistema de protecció de la infància i l’adolescència. Simó aposta per potenciar els factors protectors i el creixement personal dels i les joves, centrant-se en les capacitats, potencialitats i fortaleses per superar situacions adverses. 
El treball presenta els i les educadors/es socials com a tutors/es de resiliència que fan de mediadors culturals, facilitadors de relacions amb l’entorn, gestors de conflictes, promotors de drets i de mentors. La guia parteix de les necessitats identificades en adolescents que estan dins del sistema de protecció, conté propostes i orientacions per millorar l’acompanyament, tenint en compte tots els agents i contextos que intervenen en la vida dels joves. Simó apunta la necessitat de professionals amb una mirada sistèmica que tinguin en compte les àrees de desenvolupament personal, social, moral, emocional i cognitiva. Simó considera que “és important que cada jove tingui una persona de referència amb qui pugui construir una relació estreta i que pugui brindar-li afecte, partint de la seva història real”.

L’acte ha comptat amb amb la presència d’Albert Font-Tarrés (president del CEESC-Lleida i vocal de la junta de govern del CEESC), Cleo Campuzano (vocal del CEESC-Lleida) i Míriam Solé Solà (vocal del CEESC-Lleida), a més d’Eduard Vaquero (vicedegà de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social) i M. Àngels Balsells (catedràtica de la UdL, directora de la Càtedra Educació i Adolescència de la UdL i tutora del TFG).

El reconeixement és part de les activitats commemoratives del Dia Internacional de l’Educació Social, que s’escau el 2 d’octubre, i que aquest 2021 porta per lema ‘Ets una peça ESsencial’, fent referència al fet que es tracta d’una professió activa les 24 hores dels 365 dies de l’any. Enguany la cita destaca els 25 anys de la creació del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya per part del Parlament.