L’Espai Macià acull la presentació del llibre “Pioneres i singulars. Les comarques de Lleida a través de 600 dones”, d’Antonieta Jarne
L’Espai Macià de les Borges Blanques va acollir dijous 23 d’octubre la presentació del llibre “Pioneres i singulars. Les comarques de Lleida a través de 600 dones” (Pagès Editors), una obra d’Antonieta Jarne Mòdol que recull les trajectòries de sis-centes dones del territori que, des d’àmbits molt diversos, han deixat empremta en la societat de Ponent. L’acte s’emmarca en el calendari anual de presentacions literàries que organitza l’Espai Macià, on mensualment s’hi programa una o dues activitats. Aquest octubre i novembre, aquests actes acompanyen l’exposició “Invisibles però decisives”, dedicada també a la recuperació de la memòria femenina.
L’autora, Antonieta Jarne, va explicar que el llibre és el resultat d’un llarg procés de documentació amb l’objectiu de “democratitzar les visions sobre la societat, situant les dones en una posició central que els ha estat sistemàticament negada”. Jarne va destacar que el volum inclou perfils tan diversos com la primera cantant que va interpretar el conegut tango “Fumando espero”, l’última locutora de la Catalunya republicana o la primera dona de l’Estat que va coronar l’Everest, totes vinculades a les comarques de Lleida. En conjunt, es tracta de sis-centes històries que “permeten traçar una radiografia més completa, rica i plural de la nostra realitat”.
Un llibre únic i de llarg recorregut
Pioneres i singulars és un volum de 336 pàgines, publicat dins la col·lecció Monografies (núm. 148), que ofereix una mirada coral, documentada i transversal sobre el paper de les dones en la construcció social, cultural, econòmica i política del territori.
Sobre l’autora
Antonieta Jarne Mòdol és doctora en Història i especialista en història política, social i de gènere. Ha publicat diversos treballs sobre la Lleida del segle XX i ha participat en obres de referència com el “Diccionari biogràfic de les terres de Lleida”. També és autora de biografies, assaigs i novel·la.





