Aquest dimecres, 28 de febrer, es va presentar al Consell Comarcal de les Garrigues l’estudi “Disseny d’un model estratègic de suport al petit comerç alimentari de les Garrigues”, a càrrec de Núria Alamon de la Cooperativa RAIELS i Teia Guix de Co-emprèn. L’acte va comptar també amb la intervenció de Marta Raurell, cap de l’Àrea de Comerç del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) de la Generalitat de Catalunya.

En aquests últims anys, a la comarca de les Garrigues s’ha identificat la problemàtica d’una pèrdua constant de serveis als diferents municipis de la comarca, especialment, en aquells més rurals i allunyats. També diversos negocis han tancat o estan a punt de tancar per manca de relleu generacional o de possibilitats de traspàs de l’activitat per no trobar nous emprenedors o emprenedores interessats/es. A més a més, els pocs comerços o serveis que hi ha en actiu no acaben de ser viables econòmicament amb la qual cosa cal cercar alternatives.

El Consell Comarcal de les Garrigues ha impulsat un estudi estructurat en dos blocs. Un primer bloc consistent en l’elaboració d’una diagnosi per conèixer la situació actual i a curt-mig termini del petit comerç alimentari de les Garrigues i el disseny d’un model estratègic amb actuacions per dur a terme a la comarca amb la finalitat de donar suport al teixit comercial alimentari de la comarca; i un segon bloc consistent en la realització d’assessoraments individualitzats a comerços que es considerin rellevants per ajudar-los a fer possible la seva continuïtat.

En el document presentat aquest dimecres hi ha el primer bloc de l’estudi, consistent en la diagnosi i el disseny d’un model estratègic de suport al petit comerç alimentari de les Garrigues. Aquest treball s’ha dut a terme durant el primer semestre de l’any 2023, a càrrec de la cooperativa Raiels SCCL. En aquesta diagnosi es mostra una caracterització del petit comerç alimentari de les Garrigues pel que fa a nombre de comerços distribuïts en els municipis i pel que fa a tipologia de productesalimentaris. Seguidament, es presenten les dades obtingudes amb la realització d’una enquesta al petit comerç alimentari de la comarca que permeten fer una diagnosi a nivell qualitatiu de la situació del teixit comercial. A continuació, es presenten les dades recollides a través d’una enquesta realitzada a la població local sobre els seus hàbits de compra i s’analitzen per tenir una aproximació qualitativa per conèixer els seus hàbits de compra al petit comerç alimentari de les Garrigues.

Per últim, l’anàlisi del conjunt d’aquesta informació és la base a partir de la qual s’ha definit el marc estratègic i el pla d’acció de suport al petit comerç alimentari de les Garrigues.

Així mateix, tota la informació generada i analitzada, ha de permetre dur a terme el segon bloc d’aquest estudi, consistent en la realització d’un seguit d’assessoraments individualitzats orientats a comerços garriguencs que han manifestat el seu interès en rebre aquest suport.

Els objectius de la diagnosi i disseny del model estratègic de suport al petit comerç alimentari de les Garrigues han estat els següents:

–       Caracteritzar la situació actual del teixit comercial de la comarca de les Garrigues tenint present la diversitat territorial de la comarca.

–       Dissenyar un model estratègic de suport al comerç dels municipis de la comarca en funció del nivell de teixit comercial amb que compten.

–       Identificar un Pla d acció de suport al comerç a nivell comarcal i municipal.

–       Realitzar assessoraments personalitzats a establiments comercials de la comarca per afavorir la seva viabilitat i pervivència del servei de comerç a les poblacions més rurals de les Garrigues.