El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha aprovat provisionalment l’estudi informatiu per a millorar la capacitat i funcionalitat de 19,5 km de la carretera N-240, entre l’enllaç de l’AP-2 amb la C-233 a les Borges Blanques i la variant sud de Lleida (C-13), a la província de Lleida.
L’objectiu de l’actuació és millorar la funcionalitat, les condicions de circulació i la seguretat viària de la carretera, augmentant la capacitat a del tram per a millorar les condicions d’explotació; millorant la connectivitat entre l’N-240 i l’AP-2 i prestant especial atenció a la travessia de Juneda i a la gran densitat d’accessos a la carretera N-240 des de les finques confrontants.
Per a això, s’ha realitzat una anàlisi multicriteri de les 15 alternatives plantejades, on s’han tingut en compte factors territorials, de seguretat viària, funcionals, ambientals i econòmics.
L’alternativa més adequada és la nou, que aposta per construir un primer tram d’11 km de nou traçat per a connectar l’AP-2 amb l’N-240 i ampliar l’actual carretera N-240 a 8,5 km, plantejant seccions de tres i quatre carrils en tots dos trams.
Aquest estudi informatiu serà sotmès als tràmits d’informació pública i d’avaluació d’impacte ambiental, l’anunci corresponent del qual es publicarà pròximament al BOE.
Alternativa triada en l’estudi informatiu
En l’alternativa nou, el primer tram de nou traçat s’inicia a l’entorn del km 159,5 de l’AP-2, just després de l’enllaç actual de les Borges Blanques, on neixen uns nous ramals de connexió d’aquesta autopista amb l’N-240.
Aquests ramals s’orienten cap al nord-oest salvant una zona de panells solars i diverses basses, abans de creuar mitjançant una estructura la línia d’alta velocitat (LAV). A l’entorn del km 2,100 se situa un enllaç de connexió amb la carretera LV-7023 d’accés a la localitat de Juneda (enllaç de Juneda Sud). La localització final de l’enllaç es troba condicionada pel llit del Fons de la Femosa (situat poc després entorn del km 2,750) que ha motivat una rectificació del traçat de la carretera LV-7023 cap al sud per a permetre l’encaix dels ramals de l’enllaç i el nou viaducte.
A partir d’aquest punt, el traçat discorre cap a la N-240 amb la qual connecta a l’entorn del km 76,700 abans d’una zona amb activitat productiva (explotacions agropecuàries, zona de karting, gasolineres, etc.). Per a la connexió amb la carretera N-240 s’ha plantejat un semienllaç que no permet la relació entre Juneda (N-240) i la futura variant (direcció AP-2), que es realitzarà per l’enllaç anteriorment descrit (km 2,100).
Nova glorieta en Margalef
Des de la connexió amb l’N-240, l’alternativa es desenvolupa sobre l’eix de la carretera N-240, connectant amb la carretera LV-7022 amb una nova glorieta, que coincideix gairebé amb l’actual de Margalef. Des d’aquí, es defineix un segon tram en direcció oest cap a Lleida amb una longitud total de 8,5 quilòmetres en el qual s’han previst tres noves glorietes a nivell (amb una distància entre elles d’entre 2,5 i 3 quilòmetres) per a connectar l’N-240 amb la xarxa local i amb els nous camins de servei definits.
Per al primer tram descrit, i que fonamentalment és de nou traçat per a connectar l’AP-2 amb l’N-240, es disposa una secció 2+1 (carril addicional d’avançament disposat de manera alternativa per a cada sentit de circulació), mentre que, per al segon tram, que discorre sobre l’eix de l’actual N-240, es dissenya una secció amb característiques de carretera multicarril (secció 2+2).
Altres alternatives
En l’estudi informatiu s’han plantejat fins a 15 alternatives, des de l’alternativa 0 o no actuació sobre l’N-240, passant per alternatives que plantejaven millores locals sobre l’N-240 (remodelació d’accessos i interseccions, creació de camins de serveis), fins unes altres que plantejaven traçats alternatius amb la creació de nous ramals de connexió de l’AP-2 amb l’N-240 (s’han estudiat fins a altres 3 traçats diferents al final seleccionat).
Carretera N-240
La carretera N-240, entre les Borges Blanques i Lleida, és una carretera convencional amb calçada de 7 metres (amb vorals reduïts i sense bermes), caracteritzada per la presència de llargues rectes, en el tram entre Margalef i Lleida, i per la gran densitat d’accessos des de finques directes a la carretera N-240. Amb aquestes característiques, el trànsit per l’N-240 és millorable quant a la seva fluïdesa, sent especialment problemàtic el pas per la “travessia” de Juneda.
A més, malgrat que la supressió del peatge en l’AP-2 ha reduït el trànsit en l’N-240, aquesta via encara manté nivells de trànsit rellevants, especialment en les proximitats de Lleida, que motiven la necessitat d’actuar per a millorar les seves condicions de circulació i seguretat viària.
