Entrega del Premi Olivera d’Or al borgenc i al garriguenc de l’any
La capital de les Garrigues ha acollit aquest divendres, 2 de setembre, l’acte d’entrega del Premi Olivera d’Or al borgenc i al garriguenc de l’any, que ha servit per guardonar el Col·legi Mare de Déu de Montserrat de les Borges, pel seu centenari, així com la tasca cohesionadora de la Federació d’Associacions de Dones de les Garrigues. L’homenatge ha encetat els actes de la Festa Major de les Borges.
L’entrega dels guardons s’ha celebrat a la Sala Maria Lois de la Biblioteca Marquès d’Olivart i ha comptat amb la presència de l’alcaldessa de les Borges, Núria Palau, que ha posat en valor el “talent” del territori i ha explicat que “a les Garrigues i a les Borges hi tenim gent meravellosa que dona el millor de si mateixa pels altres, i això ho podem veure cada any, quan hem d’escollir entre totes les persones i entitats que se’ns proposen, i ens n’adonem que totes i tots vosaltres valeu or”.
També han participat en l’acte el president del Consell Comarcal de les Garrigues, Jaume Setó, i representants del Col·legi Mare de Déu de Montserrat de les Borges i de la Federació d’Associacions de Dones de les Garrigues. En concret, Setó ha tingut unes paraules per la Federació i ha posat en valor el seu “necessari” treanll i la tasca que han dut a terme per visibilitzar el paper de la dona i promoure la igualtat. Pel que fa al borgenc de l’any, ha posat en valor la seva tasca de preservació del català.
Per la seva banda, la presidenta de la Federació d’Associacions de Dones, Tere Garsaball, que ha parlat de la seva tasca d’apoderar les dones i de suport a les associacions de dones locals. Igualment, ha fet referència a la feina de potenciació del sentiment de pertinença comarcal que ha fet l’associació, que ha vençut la barrera de les males comunicacions entre les Garrigues Altes i les Garrigues Baixes i ha fet que el territori s’aplegui i es cohesioni, ha explicat.
Per la seva banda, la directora del Col·legi Mare de Déu de Montserrat, Marta Rius, ha posat en valor un projecte educatiu que s’ha mantingut durant un segle gràcies a uns valors sempre presents i ha refermat el compromís “d’estimar, valorar i tenir cura, amb tota la comunitat educativa, del llegat d’aquest col·legi”. Igualment, el president del patronat de la Fundació del Col·legi Mare de Déu de Montserrat, Fra Eduard Rey, ha tingut un record pel pare Bernat de la Floresta, que va morir l’any passat, pel pare Joan Botanch Salvador de les Borges, que també fou borgenc de l’any i no ha pogut ser a l’acte, i per les germanes Verdunes, per la seva tasca d’educació de noies. Fra Eduard Rey ha posat en valor l’amor pel territori, per les persones i pel país que ha tingut el col·legi durant 100 anys: “Hem portat sempre el segell d’amor a la llengua i les tradicions de Catalunya”, ha explicat el representant del col·legi.